class=" catalog-product-view catalog-product-view product-sajto-es-neveles-magyarorszagon-1777-1849 categorypath-konyvek-bolcseszettudomany-nyelvtudomanyok category-nyelvtudomanyok">

ELTE könyv webáruház

Default welcome msg!

Sajtó és nevelés Magyarországon 1777-1849

Sajtó és nevelés Magyarországon 1777-1849

Szerző: Fehér Katalin

Kiadás éve: 2005

Kiadó: Eötvös József Kiadó

Nyelv: magyar

ISBN: 963 7338 07 1

Kötés: fóliázott karton

Oldalszám: 398

Állapot: Rendelhető

Normál ár: 2 127 Ft

Eötvös ár: 2 127 Ft

A te árad:
2 127 Ft

Raktáron

  • Személyes átvétel könyvesboltjainkban legfeljebb 2 nap
  • Személyes átvétel Pick Pack Ponton Budapesten 3 munkanap, vidéken 4 munkanap
  • Házhoz szállítás legfeljebb 3 munkanap

Részletes leírás

A szerző kötetében arra keresi a választ, hogy a felvilágosodás- és reformkori magyar sajtó milyen módon közvetítette a neveléssel kapcsolatos új eszméket, elveket, a külföldi és hazai törekvéseket olvasóinak, hogyan járult hozzá az eszmék népszerűsítéséhez, hogyan próbálta meg tájékoztatni és befolyásolni az olvasókat és az oktatásügy döntéshozóit egyes kérdésekben.A mű három részre tagolódik. Az első rész a lapokkal és olvasóival foglalkozik, a második rész az iskolai újságolvasásnak, mint tantárgynak a vizsgálatára, valamint a szerkesztők, az iskolák tanárai, diákjai, valamint a korabeli sajtó viszonyának bemutatására vállalkozik. A könyv harmadik, legterjedelmesebb része, a sajtó tükrében mutatja be azokat a nevelésügyi témákat és tárgyakat, és az ezek kapcsán a magyarországi sajtóban megjelenő ismertetéseket, véleményeket, sajtóvitákat, melyeket a korszakban kiemelten fontos kérdésekként tartottak számon. Szól a külföldi pedagógiai törekvések hazai sajtóvisszhangjáról, a magyar szerzők pedagógiai műveiről szóló kritikákról. A magyar nyelv iskolai oktatása, és az oktatás magyar nyelvűségének kérdéskörét tárgyaló fejezetben azt az ellentmondásos folyamatot, hosszú küzdelmet követheti nyomon az olvasó a sajtóközlemények tükrében, mely 1844-ben, a magyar oktatási nyelv törvénybe iktatásával, sikerrel végződött. Egy másik hasonlóan fontos, és a korabeli sajtóban sűrűn megjelenő kérdés, a nők művelődése, a leányok nevelése volt. A leánynevelés körül kialakult nézetek változásához, és a gyakorlati eredmények megszületéséhez nagymértékben hozzájárult a sajtó is, mely hetven évig állandóan napirenden tartotta a nőnevelés kérdését, alakítva a közvéleményt, vitára késztetve a szakembereket, formálva a törvényhozók nézeteit. Míg a közép- és felsőoktatással kevesebbet foglalkozott, a kisdedóvás, a népoktatás és a szakoktatás kérdéseit, a tankönyv- és gyermekkönyvkiadás problémakörét az egész korszakon át folyamatosan napirenden tartotta a korabeli sajtó. Az e témakörökről szóló fejezetek számos új adattal gazdagítják, és sok esetben új megvilágításba helyezik a szakirodalom által korábban felvázolt képet.A szerző új művével bizonyítja, hogy a magyar nevelésügy múltjának eddig figyelemre sem méltatott titkai, egy eddig kevéssé kiaknázott forráscsoport, a sajtóközlemények feldolgozása nyomán mélyebben megismerhetővé válnak, de csakis azok számára, akik e nehezen hozzáférhető, hosszadalmas és fáradságos munkával feltárható források történeti értékét felismerik és elismerik, és akik az apró, sokszor jelentéktelennek látszó részletekre is kiterjedő figyelemmel, de főleg a tények iránti alázattal közelítenek hozzájuk.